woensdag 20 maart 2013

Een nog betere enquête maken doe je zo!

Lezers van mijn vorige post zullen deze titel wellicht met arendsogen aankijken. Een week geleden had ik namelijk dit bericht; Een goede enquête maken doe je zo! online gegooid. Beetje dubbelop niet?!

In het bericht Een goede enquête maken doe je zo! legde ik uit welke stappen je moet doorlopen wil je een goede enquête maken (nog niet gelezen of handig voor jou; bekijk het bericht dan vooral nog even terug). Dit kan voor iedereen van toepassing zijn; als je werknemer bent bij een bedrijf of als student voor je afstuderen.

NetQ

De verschillende producten van NetQ
Na het schrijven van mijn artikel kreeg ik dezelfde dag nog een reactie van +Marlies Ketelaar. Zij werkt bij NetQ en zij had mijn bericht gelezen. In het bericht stelde ik dat ik Thesistools gebruikte maar dat er wel een paar puntjes voor verbetering zijn. Marlies vertelde mij toen dat NetQ ook een speciaal studentenversie heeft. Waar je eerst gebonden bent aan tien vragen (als gratis variant) en anders moet gaan betalen (voor meer vragen), kan je met de studentenversie zes maanden lang een onbeperkt aantal vragen in een onbeperkte hoeveelheid enquêtes creëren en versturen.
Na die zes maanden wordt je account omgezet in een gratis account, je betaalt dus niks. Het enige wat nodig is, is een studentenmail. Dit is het e-mailadres dat je vanuit je opleiding en hogeschool/universiteit hebt ontvangen.
Ik ben alleen niet bekend met wat er gebeurd indien je bent afgestudeerd en je e-mailadres komt te vervallen. Wellicht moet je dat dan omzetten.


Resultaten worden mooi weergegeven

De voordelen

NetQ is een zeer krachtig en mooi vormgegeven enquêtetool.
Het opzetten van de enquête ging zeer makkelijk en kent vele leuke opties. 
Het grootste pluspunt van NetQ is het feit dat het programma zelf een zeer uitgebreide tool heeft om de resultaten weer te geven. Dit leveren zij aan in de vorm van een rapport dat bijna geheel klaar is om te gebruiken. Er is dus geen SPSS voor nodig om een grafische weergave te krijgen van je resultaten!!!
Er kunnen zelfs (voordat je de enquête verstuurt) verbanden worden bepaald tussen verschillende vragen.

Link

Je vindt de link naar NetQ hier.

Gebruik het in je voordeel!
En nogmaals bedankt Marlies voor de reactie.

Bedankt voor het lezen,

Tim Wesseling

4 opmerkingen:

  1. Leuk stukje Tim! Hoe vordert je afstudeerstage?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Marlies,

    Jij nog bedankt voor de tip! Verder erg goed. Alles druppelt langzaam binnen, dus het rapport begint zich al goed vorm te geven.

    Groetjes,

    Tim Wesseling

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heey Tim!

    Bij toeval kwam ik via je Facebook op je blog waar ik lees over je tips bij het maken van een enquete, die ik nu ook moet gaan maken. Dankjewel daarvoor! NetQ ziet er inderdaad erg goed uit. Ik vroeg me alleen af of het vanuit de opleiding is goed gekeurd om deze resultaten te gebruiken en het dus niet verplicht is om SPSS te gebruiken?

    Groetjes Loes. Je lieftallige klasgenoot ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heey Loes,

    Ik weet uit ervaring dat andere studenten deze resultaten ook gebruiken!;) (en in de tweede tijdens de meeloopstage ook hebben gebruikt)
    het mooie van het programma is dat het altijd mogelijk is om alsnog een excel sheet te printen, en dit dan in SPSS te bewerken.
    Toch zijn het gewoon vanuit NetQ niks meer anders dan grafieken en dus weergave van de input. Oftewel; compleet bruikbaar en representatief.

    Succes!

    Groetjes,

    Tim Wesseling

    BeantwoordenVerwijderen

Powered By Blogger